OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Slyšte Umbrtkův šedý metal, jež předznamenává mravní a kulturní revoluci, která se stane mohutným hnacím motorem konečných změn. Zástupy lidí ztratí poslední zbytky pastelových barev, stanou se z nich šedé masy, více šedé než kdy byly. Ano, i Vy se stanete součástí špinavé pracovní mašinérie. Nevyhnutelná je ztráta zaběhlých principů a ideálů, zůstává jen víra v Umbrtkův mýtus, který se stal skutečností. Industriální pohanství nalézá hmatatelný rozměr. Nechte se prostoupit tóny, ve kterých je ještě více špíny než by bylo zapotřebí k rozdrcení veškeré dosavadní kultury. Tóny, které jsou produktem spontánní práce Umbrtkovy legie. Neustaneme, dokud Vás nezašpiníme.
Omluvte tak zbytečně dlouhý úvod, ale chtěl jsem vám něco ukázat. Četli jste to? A připadáte si z toho moudří. Tak to je pouhý zlomek slov kterými začíná letos první demo plzeňské kapely Umbrtka (říkám letos, protože jak znám Morbivoda, ještě tak dvě budou následovat. Recenzovat Umrbtku je práce, se kterou si nezadá ani stavba Kremlu. Ptáte se proč? Protože Umbrtka je jediná kapela, která sama rozohoduje o tom, co v jejím případě je a co není umění. Umbrtka je projekt, nad kterým zůstává rozum stát naprosto každému. Kdo znáte Stíny Plamenů, Insanii nebo jinou kapelu, která svou muziku bere vážně s nadhledem, vězte, že Umbrtka je žijícím organismem, který je natolik podivný, že ani slovy nelze popsat. Vlastně ani nevím, o čem píšu.
Album je plné prapodivných slovních hříček, ze kterých lze vycítit, že mají význam. Ale bohužel nelze v žádném případě rozpoznat jaký. Morbivod například tvrdí, že hudební kiksy (kterých je na nahrávce požehnaně) jsou vytvořeny schválně a že všechny hříčky mají tajný význam. No tak fajn. Zní to jako podivná a velice laciná výmluva. Nevěřil bych mu to ani náhodou, kdybych nevěděl, že toto demo vyšlo ještě o něco později než hudebně celkem vyspělé dílko projektu Stíny Plamenů, na kterém se podílí pouze pan Morbivod. A když v roce 2001 dokázal udělat muziku, která je o deset tříd výš než hudba Umbrtky v roce 2002, tak na tom, co říká asi bude něco víc než jen kecy. A když budu předpokládat, že kapela dělá příšerné kiksy, některé pasáže mají rytmus tepu důchodce před infarktem, některé kytarové nápady se opakují třeba i 2 minuty v kuse a bicí automat má zvuk továrny před výbuchem SCHVÁLNĚ a záměrně, tak mi řekněte jak to asi tak mám hodnotit. No, asi tak jak si to zaslouží, ne? Přece slyším, že muzika zní hůře než moje první nahrávky ze zkušebny když mi bylo 12, ale co s tím? To mám tuhle šílenost potopit JEN kvůli hudbě, to po mě nemůže nikdo chtít! :-))
Tohle album jsem slyšel pětkrát s obrovským sebezapřením. Doufal jsem, že mi nějak dojdou slovní hříčky, že to celé pochopím...ale ne, nestalo se. A to je hlavní zápor Umrbtky: pokud má smysl (a já věřím že v jiném vesmíru třeba i ano), stejně ho nemůže pochopit nikdo kromě plzeňských fans undergroundu a pánové Morbivod, Strastinen, Karl a Well. Když pominu tohle, je tu další zápor - nahrávka má více než neuvěřitelných 70 minut. 70 minut podivné pseudohudby s texty, které nechápete. No, kdyby se aspoň ty nápady tak často neopakovaly, dalo by se to pochopit. Album se po hudební stránce dá totiž stlačit na 20 minut, ale já částečně chápu Morbivodovu mentalitu a tak je mi jasné, že by neřekl všechny ty divy, co jich má plnou hlavu. Teď ale zase jeden klad - album je prostě zvláštním neuchopitelným způsobem zajímavé. Máte prostě pocit, že má cenu se do alba snažit pronikat i přes všechny hrůzy. Když čtete texty, je vám částečně jasné, že všechny texty mají nějaký základ v nějaké humorné situaci, kterou pánové skutečně prožili. Chápu v jistém smyslu podivnou genialitu Umbrtky. Vždyť si představte, že jedete například na chatu nebo na fesťák s kámošema a užijete spoustu srandy. No a pak natočí jeden z nich sranodvní demáč o událostech, které se tam staly. Bylo by to pěkné, že? Ale stále to není zajímavé pro vůůůbec nikoho dalšího.
Občas se na té ploše 70ti minut dokonce ukáže i chytlavá pasáž, i když to zní neuvěřitelně. Například celkem povedená je přetextovaná píseň od Darkthrone, zde nesoucí název "Transplzeňský hangár" (skalní fans určitě mají Umbrtku chuť roztrhat na kusy :), ale najdou se i jiné momenty a není jich zase tak úplně málo, ale na té obrovské ploše se jednoduše ztratí. Takže když to shrneme, po hudební stránce děs, po textové prapodivné. Přesto šíleným způsobem velice lákavé. Došel jsem k názoru, že tohle prostě nelze hodnotit. Berte pouze v případě, že jste otevřeni šílené recesi a jste choré mysli. Neberte v žádném případě, pokud jste ortodoxními fans black metalu, máte rádi Darkthrone nebo preferujete nějaký avantgardní žánr metalu. O Umbrtce toho lze napsat mnohem a mnohem víc, ale nechte se překvapit a zkuste si přečíst domovské stránky tohoto projektu. Uvidíme, jestli budete moudří. Sláva prachmatismu !
Neberte v žádném případě, pokud jste ortodoxními fans black metalu, máte rádi Darkthrone nebo preferujete nějaký avantgardní žánr metalu. O Umbrtce toho lze napsat mnohem a mnohem víc, ale nechte se překvapit a zkuste si přečíst domovské stránky tohoto projektu. Uvidíme, jestli budete moudří. Sláva prachmatismu !
Pan Morbivod
- hlas, strunné stroje, bicí stroje, programované st
Pan Strastinen
- hlas, bicí stroje, strunné stroje, jiné stroje
Well
- hlas, jiné stroje
Karl
- hlas, jiné stroje
1. Úvodní slovo
2. Zdroj všeho šedého
3. Průmyslové velkorypadlo
4. Litinen umbran strojžvart
5. Přátelé ve špíně II
6. Nákladní trakce
7. Sny z betonu odlité
8. Svržení měsíce
9. Dotek umbrtkův
10. Umbrtka šroubur
11. Dělníkům
12. Úpan Ježíš
13. Transplzeňský hangár
14. Umbrtkovo tramvaj
15. Umbrtkův svět po ránu
16. Umbrtka Umbrtkulum
17. Na kolejích duší
18. Vnitřní vlaky
19. Jsou, aby byly
20. Umbrtko, ať...
21. Synové pahorkatiny
22. Můžeš myslet pracujíc
23. Prachmatické umění
Úplná demontáž lidstva (2009)
Páně & Uhelná pánev (2008)
Paměti špinavé lávky (2005)
Lití podzimního asfaltu / Paměti špinavé lávky (2004)
Nad propastí dne (2003)
The Hand Of Nothingness (2003)
Melša - Frank Zappa Meets Darkthrone (2003)
Above the Abyss of a Day (2003)
Betonová opona (2002)
Hymny šedé síly (2002)
Ozvěny špíny (kompilace) (2002)
Kovostroj plzeňských pánů práce (2001)
Kladivo pracuje na 110% (2001)
Dělnický a bezdomovecký šedý metal (2001)
Zašpinit slunce (2000)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 74:00
Produkce: UMBRTKA
Studio: Morbivodní studio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.